Albanië - Tirana - Bathore

26 oktober 2014 - Tirana, Albanië

BATHORE

Bathore is een gebied van ongeveer vijf vierkante kilometer buiten Tirana, en op geen enkele manier een toeristische trekpleister. Dat zal het waarschijnlijk ook nooit worden. Er is vrijwel geen infrastructuur. De electriciteit valt regelmatig uit. Sanitaire voorzieningen zijn beperkt. Vrijwel geen enkel huis is af, en als het af is, dan zitten er negen van de tien keer geen ramen in. Er is criminaliteit, huishoudelijk geweld, werkloosheid, alcoholproblematiek.

Een jaar of wat geleden was heel Bathore een staats-zuivelfabriek-melkveehouderij. Tegenwoordig niet meer. Mensen wonen in omgebouwde veestallen en koelcellen. We zijn er geweest en hebben de huizen van binnen en buiten gezien. Er is een schoenenfabriek van Hush Puppies waar vooral vrouwen uit Bathore werken. Geen plek om op eigen gelegenheid heen te gaan. Dat deden we ook niet. Wel een goede gelegenheid om de ‘achterkant’ van Albanië eens te zien. De mensen zijn er bovendien zo gastvrij zijn dat het bijna pijnlijk is (altijd drinken serveren aan de gasten – westerlingen op bezoek).