Guatemala - Tikal - Flores

10 mei 2013 - Tikal, Guatemala

De radio in ons hotel speelt heel de dag ontspannen muziek, zoet gezongen door baardige mannen met gitaar.

We zijn in alle vroegte vanuit ons hostel met een georganiseerde tour naar Tikal gegaan voor een machtig mooi maar in ons geval niet minder versluiert spektakel: zonsopgang over de dode Maya-stad.

Entree in het park. In de vroege, fletse, ijskoude ochtend naar de WC. Geen koffie. Kortebroeken met kippevel. Over dikke boomwortels en bruine bladeren lopen we tussen de stille, grauwe en hoge tempels. De gorgelende brul van de hondslelijke neusaap. Vogels.

Eenmaal op de hoogste tempel - via een houten brug, stenen trappen. We zitten op het stenen, bemoste dak. Waar de mayapriesters lopen. We zijn stil.  Een uur turen we over de jungle - tegen een massieve bank witte mist aan. Onderbroken door het rechthoekige voorhoofd van een jungle. Een exotische vogel fluit. Er is hier en daar wat beweging in het groen. Een vogel. Een zwarte spinaap slingert aan handen en staart. Nog één. Een paar foto's, en langzaamaan trekt het koude grijs weg. Het is dag. De zonsopkomst heeft zich voltrokken zonder dat iemand er erg in had. Wel ja. We maken de tour af, worden voorzien van informatie, kruipen als enthousiaste woudlopers oude mayahuisjes in en uit, eten en drinken wat en krijgen het langzaamaan weer ouderwets heet. Het went. Zwetende jungle zover we kunnen zien.

- De dag erna zijn we wezen paardrijden op vier versleten circuspaarden. Het was aardig. Gesloopt vielen we na een uur van het zadel. De paarden wilden niet luisteren. Het was nogal pijnlijk. De locatie is niet meer te achterhalen, en de aantekeningen zijn in dit gedeelte van het dagboek helaas onleesbaar.

- s avonds hebben we niet veel meer uitgespookt. Het waren vermoeiende dagen. We eten in het hostel. Morgen gaan we een lange tocht maken naar Lanquin. Het werd ons regelmatig en met aanstekelijke klem aangeraden, dus het oorspronkelijke plan hebben we gelaten voor wat het is. Vrienden van het paardenavontuur gaan mee en nog een aantal inmiddels bekende gezichten. Allemaal hetzelfde spoor. Verder doen de eerste tekenen van het naderende regenseizoen zich voor.